Tavla 24 haneden oluşmaktadır. Oyunun başında her iki oyuncunun da 15’er pulu tavla tahtasına yerleştirilir. Tavlanın amacı, kendi pullarınızı tahtanın diğer tarafına geçirmek. Bu işlemi gerçekleştirdikten sonra rakip pullarını toplamaya başlamadan, siz pullarınızı toplamalısınız. Tüm pullarını ilk olarak toplamayı başaran oyuncu ise oyunu kazanıyor.
Başlangıç Dizilimi
Tavlada taşların dizilişi şekildeki gibidir.
Tavlada taşların dizilişi şekildeki gibidir.
İki zarla oynanan tavla oyununda oyuna kimin başlayacağını belirlemek için karşılıklı zarlar atılır. Rakibinden daha yüksek zar atan oyuncu oyuna başlar. Oyuna başlayacak olan oyuncu iki zarı alıp zarları atar ve gelen sayılar doğrultusunda hamlesini gerçekleştirir. Gelen iki sayı da oyuncu oynamak zorunda, ister farklı pullara oynayabilir isterse de aynı pulları ilerletebilir. Oyunculardan biri çift atarsa 4 kere o sayıyı oynama hakkını elde eder.
Tavlada iki ya da daha fazla pul üst üste getirilirse rakip bunun üzerine gelemez ve buna tavlada kapı denir. Tek pulu bir hanede bırakırsanız rakip o pulu vurabilir. Rakip o pulu vurduğunda yani üzerine geldiğinde pul kırık sayılır ve oyuna tekrar dahil olabilmesi için zar atarak rakibinin sahasından boş bir haneye giriş yapmalı.
Zar Oynama Kuralları
Tavla oyununda oyuncu atmış olduğu iki zarı da oynamak zorunda. İster önce büyük zarı, isterse de küçük zarı oynayabilir. Birine oynayamıyorsa, büyüğünü oynamak mecburiyetindedir.
Tavla oyununda oyuncu atmış olduğu iki zarı da oynamak zorunda. İster önce büyük zarı, isterse de küçük zarı oynayabilir. Birine oynayamıyorsa, büyüğünü oynamak mecburiyetindedir.
Pul Toplama Kuralları
Oyunda tüm pulları kendi sahasında topladıktan sonra, atılan zarlara göre pullar toplanır. Örneğin; 3 – 5 attığınızda 3 ve 5’te bulunan pullarınızı toplamalısınız. Eğer attığınızda boş bir hane geldiyse pullarınızı ilerletmelisiniz. Her zar atışında pul almak zorunda değilsiniz. Örneğin 1 attığınızda 1 numaralı kapıdan pul almak yerine yüksek bir kapıdan alt bir kapıya pulunuzu götürebilirsiniz. Yüksek kapıda pul yoksa ondan sonraki en yüksek kapıdan pul alınabilir.
Oyunda tüm pulları kendi sahasında topladıktan sonra, atılan zarlara göre pullar toplanır. Örneğin; 3 – 5 attığınızda 3 ve 5’te bulunan pullarınızı toplamalısınız. Eğer attığınızda boş bir hane geldiyse pullarınızı ilerletmelisiniz. Her zar atışında pul almak zorunda değilsiniz. Örneğin 1 attığınızda 1 numaralı kapıdan pul almak yerine yüksek bir kapıdan alt bir kapıya pulunuzu götürebilirsiniz. Yüksek kapıda pul yoksa ondan sonraki en yüksek kapıdan pul alınabilir.
Kırık Pulu Oyuna Sokma
Kırılan pulu oyuna sokabilmek için rakibin toplama bölgesinde boş bir alan olmalı ve o alana pulunuzu koyabilecek bir zar atmalısınız. Örnek: Şekilde kırmızı oyuncunun bir pulu kırılmış durumda. Atacağı zar ile siyah oyuncunun toplama alanında (1-6 arasındaki haneler) boş olan 1 ya da 2 numaralı hanelerden birine pulunu koymak zorunda. Attığı iki zardan biri 1 ya da 2 gelirse pulunu zara denk gelen haneye koyup diğer zar ile istediği pulu oynar. 1 Ya da 2 atamadığı taktirde (örn: 5-3) pulunu koyamadığı için başka hamle yapamaz ve sıra yeniden siyah oyuncuya geçer.
Kırık pulu olan oyuncunun uygun zar atamadığı için pulunu oyuna sokamadığı duruma “Gele Atma” denir.
Kırılan pulu oyuna sokabilmek için rakibin toplama bölgesinde boş bir alan olmalı ve o alana pulunuzu koyabilecek bir zar atmalısınız. Örnek: Şekilde kırmızı oyuncunun bir pulu kırılmış durumda. Atacağı zar ile siyah oyuncunun toplama alanında (1-6 arasındaki haneler) boş olan 1 ya da 2 numaralı hanelerden birine pulunu koymak zorunda. Attığı iki zardan biri 1 ya da 2 gelirse pulunu zara denk gelen haneye koyup diğer zar ile istediği pulu oynar. 1 Ya da 2 atamadığı taktirde (örn: 5-3) pulunu koyamadığı için başka hamle yapamaz ve sıra yeniden siyah oyuncuya geçer.
Kırık pulu olan oyuncunun uygun zar atamadığı için pulunu oyuna sokamadığı duruma “Gele Atma” denir.
Oyunu Kazanma ve Puanlama
Tavla oyununda tüm pullarını önce tamamlayan oyuncu oyunu kazanır. Kazanan oyuncu son pulunu aldığı anda, rakip oyuncu da tüm pulları toplama bölgesine sokmuş ise kazanan oyuncu 1 puan alır. Rakip oyuncunun henüz toplama bölgesine getiremediği pulu kalmışsa bu kazanç şekline “Mars” denir ve mars eden oyuncu 2 puan alır.
Bir oyun partisinin kaç puanda biteceğine oyun başlarken beraber karar verilir. Oyundaki şans faktörü düşünülerek en az birkaç el oynanarak kazananın belirlenmesi daha uygundur.
Tavla oyununda tüm pullarını önce tamamlayan oyuncu oyunu kazanır. Kazanan oyuncu son pulunu aldığı anda, rakip oyuncu da tüm pulları toplama bölgesine sokmuş ise kazanan oyuncu 1 puan alır. Rakip oyuncunun henüz toplama bölgesine getiremediği pulu kalmışsa bu kazanç şekline “Mars” denir ve mars eden oyuncu 2 puan alır.
Bir oyun partisinin kaç puanda biteceğine oyun başlarken beraber karar verilir. Oyundaki şans faktörü düşünülerek en az birkaç el oynanarak kazananın belirlenmesi daha uygundur.
Tavla İpuçları
- Açık vermeniz gerektiğinde kendi önünüzden değil rakibinizin önünde yani en uzakta olan 2 taşlardan açık verin.
- 4-2, 6-4, 3-1, 5-3, ve benzeri şekilde ardışık zarlar geldiğinde kap alın. (kap alma aşağıda yer alan videoda gösterilmiştir)
- Tavla oynarken rakibinizin taşını kırmadan önce kendi önünüzdeki taşlarda açık olup olmadığını kontrol edin, açık varsa kırmayın.
- Tavlada ilk hamlelerinizi uzakta yer alan taşlardan yapın.
- Uzakta yer alan 2 taşınızı nekadar kısa sürede kendi alanınıza doğru getirirseniz okadar avantajlı sayılırsınız.
- Uzakta yer alan 2 tane Kendi taşlarınızı kendi alanınıza doğru getirirken rakibinizin 2 taşını kendi alanına götürmesine engel olun, yani 2 li bloklar oluşturun, kap alın.
0 yorum:
Yorum Gönder